субота, 17 листопада 2018 р.

Показовий урок у 11-Б


Тема уроку: Вода як середовище існування і регулятор температури. Вміст води в організмах

Практична робота №7  Вивчення екологічних груп гідробіонтів та їх пристосованості до існування у водоймі

Мета уроку: 

  • разом із учнями виявити особливості  водного середовища існування, з’ясувати фізико-хімічні характеристики водного середовища; розкрити морфологічні та фізіологічні пристосування різноманітності гідробіонтів до існування у водному середовищі, сформулювати принцип єдності організму і середовища:
  • розвивати мислення, уяву, увагу, пам’ять, спостережливість;
  • виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, прагнення до пізнання нового, наполегливість у досягненні мети

Тип уроку: комбінований

Обладнання: посібники, робочі зошити роздатковий матеріал, інтерактивна дошка, ноутбук, учнівські презентації, інструктивні картки до виконання практичної роботи; хімічна склянка з водою, розчин кухонної солі, сире яйце, олія

Учень (учениця):

наводить приклади: - гідробіонтів;
називає: - морфологічні та фізіологічні пристосування організмів; - джерела енергії для організмів; фізико-хімічні характеристики середовища існування;
формулює: - принципи єдності організму і середовища (за І. Сєченовим);
описує: - особин виду за морфологічним критерієм;
характеризує: - морфологічні та фізіологічні пристосування організмів до умов середовища існування; - різноманітність організмів як прояв адаптації до умов існування
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Біологічний диктант із наступною взаємоперевіркою
1.  Вивчення взаємозвязків між організмами, угрупованнями, закономірності функціонування угруповань організмів вивчає…..(екологія)
2.     Термін  «екологія» запропонував ….(Е. Геккель)
3. Усі компоненти навколишнього середовища, які впливають на живі організми та їх угруповання…. (екологічні чинники)
4. До якої групи екологічних чинників відноситься виїдання рослин рослинноїдними тваринами…..(біотичні)
5.     До якої групи екологічних чинників відноситься ввезення людиною у 1859 році до Австралії кролів?    ….(антропічні, антропогенні)
6. Фактори, які визначають територію розселення виду, називають…..(обмежувальними)
7.     Яке правило ілюструє такий приклад: при значній вологості, поривах вітра, температура близько нуля за Цельсієм сприймається значно холодніше, ніж мороз при низькій вологості …..(правило взаємодії екологічних чинників)
8.    Чинник середовища, який найбільше відхиляється від оптимуму дії серед всіх інших чинників і виходить за межі витривалості….. (обмежувальний чинник)
9.     Як називається екологічний фактор, який при мінімальній його кількості викликає загибель організму навіть при оптимальних значеннях інших факторів ?...... (лімітуючий)
10.  Перелічіть основні середовища існування ….
11. У процесах ґрунтоутворення активну участь беруть: а)гриби; б) дощові черви; в) птахи), г) діатомові водорості, д)круглі черви), е) кишковопорожнинні   (а,б,д)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перегляд відеофрагменту про значення водного середовища  (до 00:35с)
Постановка проблемного запитання: чому після виникнення світового океану життя отримало змогу розвиватися?  (відео 5:14-6:49)

ІІІ. Вивчення нової теми

1.     Записуємо до зошитів тему уроку
2.     Згадаємо деякі фізико-хімічні властивості води (демонстрація дослідів)
3.     Опрацювання матеріалу посібника про особливості водного середовища
4.     Записи до зошита
5.     Екологічні групи гідробіонтів (виступи учнів)

ІV. Узагальнення знань

Виконання практичної роботи №7

V. Висновки

Узагальнення російського вченого І.М. Сеченова (1861), сформульовані як принцип єдності організму і середовища. Відповідно до цього принципу живий організм – рослинний чи тваринний – являє собою саморегульований, тривалодіючий механізм, який є певною мірою циркулюючою машиною, тісно пов'язаною зі своїм оточенням завдяки процесам обміну речовин і енергії. Кожний організм для підтримки своєї життєдіяльності бере із оточуючого середовища енергію і будівельні матеріали і виділяє в нього продукти свого обміну. Отже, зв'язок організм-середовище має чітко виражений двосторонній характер і, згідно з уявленнями І.М. Сеченова, двоїсту природу:
1. Сталість і нерозривність – жоден організм не може існувати поза середовищем.
2. Взаємозалежність – середовище впливає на організм, а організм впливає на середовище.

VІ. Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання

С. 736 (посібник), міні-проекти, презентації «денні тварини та нічні тварини», «Геліофіти, сціогеліофіти, сціофіти», «Екологічні групи організмів за вибагливістю до вологості», «Екологічні групи організмів за вибагливістю до температури»


Немає коментарів:

Дописати коментар